دندان قروچه یا براکسیزم


دکتر سعیده شادلو - دکتر مجید قریشی -دندان قروچه یا براکسیزم

آسیب های فیزیکی یکی از دلایل شایع ایجاد نقایص دندانی هستند این آسیبها اکثرا توسط خود فرد ایجاد میشوند، در موارد جزئی به صورت ارادی میباشد و اکثر اوقات غیر ارادی هستند دندان قروچه جز این دسته از آسیب ها میباشد.این آسیب ها مهمترین عامل شکست ایمپلنتهای دندانی میباشد،همچنین مهمترین دلیل برای آسیب به ترمیم ها و روکش های دندان هستند.

برای فهم بهتر دلیل این آسیب ها این توضیح را بدهیم ما به دو دلیل دندانها را روی هم فشار میدهیم یا میبندیم یکی عمل بلع است و دیگری کارهای مثل دندان قروچه یا فشردن دندانها در اثر فشار های عصبی ،درعمل بلع، هر ساعت 25 مرتبه در بیداری و ۱۰ مرتبه در خواب دندانهایمان را روی هم میبندیم ،مجموعا 480 مرتبه، هنگام غذا خوردن هم در سه وعده هر وعده 30 لقمه و هر لقمه را 20 بار بجوییم میشود 1800بار بلع ،کلا در شبانه روز تعداد بلع عادی ما از 2300 بار بیشتر نیست و زمان انجام آن حداکثر 30 تا40دقیقه در شبانه روز میشود ،در صورتی که در یک فرد که دندان قروچه دارد چیزی در حدود چند ساعت در طی شب دندانها را تحت فشار قرار میدهد ضمن اینکه جهت وارد شدن نیرو ها هم نسبت به بلع بسیار مخرب تر است که میتواند به دندانها آسیب هایی را وارد کند.

دندان قروچه چیست

به هم ساییدن دندانها تحت فشار که معمولا همراه با ایجاد صدا میباشد را دندان قروچه گویند که معمولا عملی غیر ارادی بوده و اکثرا در هنگام خواب انجام میگیرد و معمولا فرد مبتلا از انجام آن آگاه نمیباشد.(تنها 8٪ افراد مبتلا از داشتن دندان قروچه آگاه هستند.)

علت دندان قروچه

دانشمندان علت‌های مختلفی برای دندان قروچه ذکرکرده‌اند و مهمترین علتی که برای انجام دندان قروچه ذکر میشود تخلیه فشارهای عصبی روزانه است. به نوعی این عمل مانند یک سوپاپ اطمینان میباشد و بدن عوارض ناراحتی و استرس روزانه را با این کار از خود دور میکند.دلایل دیگری هم ذکر کرده اند مثل ،نگرانی،بی خوابی یا عادتهای نا خودآگاه ،حتی داشتن ترمیم های دندانی غلط نیز میتواند یک عامل تحریک کننده یا شروع کننده دندان قروچه باشد.

عوارض دندان قروچه:

دندان قروچه در واقع هم برای بدن ما خوب است و هم بد 😳

جنبه خوب آن این است که بدن با انجام دندان قروچه عوارض بعضی از فشارهایی عصبی را از خود دور میکند و  مانع از ایجاد عوارض دیگری  در بدن میشود.

اما عوارض بد آن که بیشتر در حالت‌هایی شدید رخ میدهد،شامل آسیب به دندانها ،کوتاه شدن ارتفاع دندان و شکستگی دندانها و ایمپلنتها ، شکستگی پرکردگیهای دندان ،سردرد، درد مفاصل فک، درد در دندانها بویژه در صبح میشود.

درمان دندان قروچه 

دندان قروچه یک درمان قطعی ندارد اما از آنجا که علت آن بیشتر فشارهایی عصبی و استرس است سعی کنید با کم کردن علت آن ،دندان قروچه را در خود کم کنید ,میتوان با ورزش کردن ، یک پیاده روی ارام قبل از خواب یک دوش آب گرم یا استفاده از غذاهای سبک و دمنوش های گیاهی قبل از خواب ،کمی مطالعه هنگام خواب ،خواب کم استرس داشته باشید.

به عبارت دیگر بیشتر از آنکه نگران دندان قروچه باشید و دنبال کم کردن آن دنبال ایجاد آرامش باشید تا دندان قروچه را نیز کم کنید.

برای کاهش آسیبهایی دندان قروچه روی دندانها میتوانید از دندانپزشک خود بخواهید برای شما یک محافظ شبانه(نایت گارد)بسازد که هنگام خواب استفاده کنید تا از آسیب دندانهای شما جلوگیری کند .البته استفاده از این محافظ ها هم راحت نیست و ممکن است مقداری طول بکشد تا بتوانید از آن به راحتی استفاده کنید.

تصویر یک نایت گارد

دندان قروچه در کودکان:

در کودکان نیز دندان قروچه مشاهده میشود که گاهی باعث نگرانی پدر و مادر میشود .علت آن نیز بیشتر ناراحتی یا فشار درونی کودک است که نتوانسته احساساتش را بیان کند.

 بهتر است برای بهبودی کودک خود  قبل از خواب کودک را در آغوش گرفته او را نوازش کنید و زمان رفتن کودک به اتاق خواب همراه با آرامش و عاری از هر گونه ناراحتی و استرس باشد.

البته بعضی از پزشکان معتقد اند که بیماریهای انگلی نیز در کودکان باعث دندان قروچه میشود که میتوان با یک آزمایش این موضوع را نیز پیگیری کرد.این حالت دراکثر کودکان به مرور بهتر میشود اگر آزمایشات پزشکی را انجام داده اید و کودکتان مشکلی نداشت خیلی نگران دندان قروچه آن نباشید. 

سوالات خود را در قسمت پرسش و پاسخ از ما بپرسید.

آدرس مطب ما


پرسش و پاسخ

شما میتوانید سوالات خود را پیرامون دهان و دندان از طریق صفحه پرسش و پاسخ مطرح نمایید . تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود

هم اکنون سوال دارم!