بوی بد دهان


دکتر سعیده شادلو - دکتر مجید قریشی -بوی بد دهان

احتمالا برای همه ما پیش آمده هنگام صحبت با فردی از بوی بد دهان یا تنفس بدبوی او آزرده شده باشیم .شاید نزدیکان ما به ما گفته باشند که دچار بوی بد دهان هستیم . این حالت میتواند سبب دوری دیگران از آن فرد شده و یا باعث خجالت فرد شده کمتر وارد جامعه شود ویا گوشه گیر شود.آیا دلایل این تنفس بد بو را میدانید آیا برای درمان آن اقدامی کرده اید.در این مقاله سعی میکنیم دلایل و راههای درمان تنفس بد بو را برایتان بنویسیم امیدواریم مفید باشد.

بوی بد دهان 

هنگامی که دهان ما حتی بعد از استفاده از مسواک بد بو باشد ما دچار بوی بد دهان هستیم.برای تشخیص این حالت میتوانید کمی پوست دستمان را بمکید بعد از چند ثانیه آن محل را بو کنید اگر بد بو بود شما دچار بوی بد دهان هستید.و یا میتوانید از نزدیکان صادقتان بپرسید که آیا دچار بوی بد دهان هستید یا خیر؟

دلایل بوی بد دهان

در ۸۵ درصد موارد عامل ایجاد بوی بد دهان مربوط به خود حفره دهان است .

 دلیل آن میتواند فعالیت میکروبها میباشد .معمولا این میکرولها در نواحی فعال هستند که دسترسی خوبی برای  تمیز کردن ندارند مثل حفرات پوسیده دندانها ،زیر ترمیمهای نامناسب دندانی ،زیر رو کشهای دندان،دست دندانهایی که خوب تمیز نمیشوند ، نواحی زیر جرمهای دندان،در تحلیلهای لثه یا درافرادی که زبانشان دارای پرزهای برجسته یا زبان شیار دار هستند،  میکروبها تجمع کرده با تجزیه  مواد مورد نیاز خود باعث ایجاد بوی بد دهان میشوند .

دلیل دیگر دهانی بوی بد دهان خشکی دهان  و کاهش جریان بزاق دهان میباشد که این حالت هم  باعث تجمع میکروبها و افزایش بوی بد دهان میشوند.

در ۱۵ درصد موارد بوی بد دهان علتی خارج دهانی دارد مثل وجود سینوزیت های عفونی ،لوزه های بزرگ یا عفونی،انحراف تیغه میانی بینی،بیماریهای ریوی مثل عفونت ریه یا آسم و آلرژی،بیماریهای گوارشی خصوصا رفلاکس معده و انسداد روده یا یبوست ،مصرف سیگار و مواد مخدر و در موارد جزیی تر در بانوان در دوره قاعدگی ،بیماران دیابتی ، بیماریهای کبدی و کلیوی و مصرف داروهایی مثل داروهای ضد اضطراب ،ضد افسردگی ،داروهای ضد فشار خون و یا داروهای آسم و آلرژی نیز باعث ایجاد بوی بد دهان میشود.

درمان بوی بد دهان  

اولین قدم در درمان انجام یک معاینه دقیق دندانپزشکی میباشد .دندانپزشک میتواند با بررسی دندانها وجود پوسیدگیها، ترمیم های دندانی بد فرم ،روکشهای دندانی مشکل دار  را تشخیص دهد همچنین وجود جرم های دندان ،بیماریهای لثه وجود شیار روی زبان را بررسی کند و اگر مشکل بوی بد مربوط به این موارد بود جهت درمان اقدامات لازم را انجام دهد و نکات بهداشتی رو به شما آموزش دهد.و یا در صورت نیاز مشاوره های پزشکی را برایتان انجام دهد.

اگر از نظر دندانپزشک مشکلی نداشتید میتوانید از یک متخصص گوش و حلق و بینی جهت بررسی حفره بینی و سینوس و بررسی لوزه ها کمک بگیرید.

یک متخصص داخلی میتواند مشکلات ریوی و یا مشکلات گوارشی احتمالی را بررسی کند .و درمانهای لازم را برایتان شروع کند.

درمان های خانگی بوی بد دهان

ذکر این نکته بسیار مهم است که این افراد حتما باید قبل از شروع به انجام درمانهای خانگی مشاوره های دندانپزشکی و پزشکی را انجام دهند بعد از اطلاع از سلامت خود اگر باز هم مشکلشان بر طرف نشد از درمانهای کمکی استفاده کنند.

۱_ابتدا رعایت بهداشت دهانی بسیار مهم است.سعی کنید استفاده از مسواک و نخ دندان را به درستی انجام دهید میتوانید از دندانپزسک روش درست مسواک زدن  و نخ دندان کشیدن را بپرسید،یکسری مسواکهایی مخصوص افرادی که زبان شیار دار دارند موجودهست در صورت وجود این مشکل از آنها استفاده کنید .استفاده از دهانشویه ها میتواند بسیار کمک کننده باشد .دهانشویه ها  انواع مختلفی دارند بعضی از آنها ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال هستند که با کم کردن تعداد میکروبها در افرادی که بوی بد دهانشان منشا دهانی داشته باشد کمکشان میکند.دهانشویه ها همچنین به نوعی مرطوب کننده و خوشبو کننده هم هستند.

۲_اگر سیگار یا مخدر استفاده میکنید اگر نمیتوانید آنرا ترک کنید حداقل مصرف آنرا کم کنید .سیگار علاوه بر بوی بد خودش که تا مدتها همراه فرد می ماند باعث خشکی دهان شده که در نتیجه آن تنفس شما را بد بو میکند و به دنبال آن باعث افزایش پوسیدگی دندانها و ایجاد بیماریهای لثه میشود که این موارد نیز منجر به افزایش بوی بد دهان میشود.

۳_استفاده از خوشبو کننده های دهان که در بازار به صورت اسپری یا قرص موجود می باشد .البته بهتر است این مواد فاقد قند باشد یا حداقل شیرین کننده هایی داشته باشد که به دندانها آسیب نزند.باید توجه داشت که اثر این مواد معمولا کوتاه مدت است .

۴_استفاده از بزاق مصنوعی که به صورت اسپری یا مایع در بازار موجود است بیشتر مناسب افرادی است در اثر مصرف داروها دچار خشکی دهان هستند .

۵_جویدن آدامس های بدون قند نیز میتواند در کاهش بوی بد دهان کمک کننده باشد. آدامس ها علاوه بر معطر بودن باعث افزایش جریان بزاق شده و جلوی خشکی دهان را میگیرد.

۶_اثر رژیم غذایی در بوی دهان را نمیتوان نادیده گرفت در مورد رژیم غذایی توجه به چند نکته مهم است .

اول اینکه استفاده از آن دسته از مواد یا ادویه هایی که باعث ایجاد بوی بد تنفس میشوند را محدود کنید .مثل پیاز ،سیر،پودر سیر انواع سوسیس و کالباس و غیره

دوم حتما مصرف روزانه آب را خود را کنترل کنید ما روزانه حداقل به  ۵ تا ۸ لیوان آب نیاز داریم ، اگر دچار خشکی دهان هستید یکی از دلایل آن کم آبی بدن است که باعث ایجاد بوی بد دهان میشود.در بانوان در دوره قاعدگی یک دلیل بوی بد تنفس  خشکی دهان است البته میتواند دلایل هورمونی هم داشته باشد.

سوم در رژیم غذایی خود مصرف پروتئین  ها را کم کنید و به جای آن استفاده از کربو هیدراتها و همچنین استفاده از میوه های تازه و سبزیجات را قرار دهید .میوه ها با افزایش قدرت ایمنی بدن ، دفاع بدن در مقابل میکروبها  را زیاد میکند ضمن اینکه باعث فعالیت درست دستگاه گوارش میشود .

۷_استفاده از شربت ابلیمو، با استفاده از لیموی تازه و کمی عسل در یک لیوان آب شربتی درست کنید که سرشار از ویتامین سی ، املاح و آنتی اکسیدان بوده علاوه بر تقویت سیستم ایمنی شما میتواند کم آبی بدن را جبران کند .( در جایی خواندم که برای مشکلات معده هم مناسب است.)

۸_چند دهانشویه خانگی درست کنید.

مثل دهانشویه آب نمک یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب جوشیده شده اضافه کنید و روزی دو تا سه بار قرقره کنید .(برای افرادی که سابقه فشار خون دارند مناسب نیست) این دهانشویه در صورتی که لوزه ها عفونی باشند بسیار کمک کننده است .ازاین مایع میتوان برای شستشوی بینی و سینوسها هم استفاده کنید با کم کردن میکروبهای داخل بینی و سینوس در کم کردن بوی بد تنفس شما بسیار کمک کننده است.

میتوانید کمی سرکه سیب را در آب حل کنید و از آن به عنوان دهانشویه استفاده کنید هم خوشبو کننده است و هم ضد عفونی کننده.

۹_طب سنتی ما هم استفاده از دم نوشهایی مثل دم نوش رازیانه یا دم نوش شنبلیله را مفید میداند که میتوانید آنها را نیز امتحان کنید.

شما میتوانید سوالات خود را از دندانپزشکان در قسمت پرسش و پاسخ بپرسید .


آدرس مطب ما


پرسش و پاسخ

شما میتوانید سوالات خود را پیرامون دهان و دندان از طریق صفحه پرسش و پاسخ مطرح نمایید . تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود

هم اکنون سوال دارم!