نقش افراد در شکستگی دندانها در اثر حوادث


دکتر سعیده شادلو - دکتر مجید قریشی -نقش افراد در شکستگی دندانها در اثر حوادث

حوادثی که باعث شکستگی یک دندان دائمی جلویی شود یک تجربه بسیار تلخ برای فرد آسیب دیده میباشد.این صدمات معمولا به دلایل مختلف روی میدهند که شایعترین آنها عبارتند از تصادف با وسایل نقلیه، صدمات ورزشی، سقوط، آزار کودکان وکتک کاری میباشد.و شیوع آنها نیز در کودکان هنگامی که شروع به راه رفتن میکند، و بعد از آن در سنین مدرسه بیشتر میباشد.احتمالا به خاطر آسیب های بیشتر به بافتهای دیگر به صورت پارگی در لب ها و یا در پوست صورت یا لثه ها همراه با خونریزی بوده و میتواند منجر به  اضطراب و استرس در خود فرد و والدین او یا همراهان وی می گردد. 

باید توجه داشته باشیم که این صدمات یک وضعیت اورژانسی بوده و موفقیت در درمان بسیار وابسته به رسیدگی سریع به صدمات است.

متأسفانه در مواردی نیز شدت آسیب به اندازه ای زیاد است که درمانهای دندانپزشکی را نمیتوان بلافاصله اغاز کرد. 

بنابراین نقش والدین کودک یا همراهان فرد آسیب دیده در موفقیت درمان دندانهای آسیب دیده بسیار مهم است.

اقدامات لازم

در صورت برخورد با اتفاقاتی که منجر به شکستگی دندانها یا پارگی لب و لثه شده چند مورد رو بررسی کنیم.

بررسی شدت ضربه مثلا ضربات ناشی از تصادفات .اگر شدت ضربه زیاد بوده حتما احتمال ایجاد صدمه به گردن و جمجمه فرد را در نظر داشته باشید در این حالت بررسی حالت تهوع ، استفراغ ،سردرد ،فراموشی و یا اختلال در دید را انجام داده وحتما مشاوره های پزشکی لازم را انجام دهید.

بررسی محل حادثه .اگر حادثه در محیط الوده رخ داده نیاز به بررسی  از سابقه واکسیناسیون کزار دارید ،ضمن اینکه ایجاد الودگی های میکروبی نیز دور از انتظار نیست .

بررسی دندانها مرحله بعد بررسی دندانها میباشد .بررسی اینکه چه اتفاقی برای دندان رخ داده دندانها در اثر ضربه ممکن است دچار شکستگی تاج دندان یا شکستگی  ریشه دندان شوند در موارد بسته به نوع ضربه احتمال این هست که کل دندان از جایش خارج شود .یا اینکه به دورن استخوان فک فرو برود همچنین دندان ضربه خورده میتواند داخل استخوان فک جابجا شود ویا دچار لقی در محل خود گردد.

از انجا که بیشتر مراجعین به ما برای شکستگی دندانها، کودکان هستند نقش والدین در درمان آنها بسیار مهم است .والدین هنگامی که با کودک خود مواجه میشوند به دلیل اصضطراب اقدامات لازم را انجام نمیدهند،بهترین کاری که والدین یا همراهان فردی که دچار آسیب به دندان شده این است که اول ببینید اگر دندان دچار شکستگی شده  یا اگر کل دندان از جایش خارج شده آن تکه یا دندان  را پیدا کنند تکه های دندان قابل استفاده در درمان و بازسازی مجدد هستند.برای نگهداری تکه ها حتما آنها در یک محیط مرطوب نگهدارید .حتما سریع به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر دندان از جایش خارج شده ابتدا با استفاده از سرم شستشو دندان را خوب بشویید و از الودگیها تمیز کنید( خیلی مهم است که برای نگهداشتن دندان تاج انرا بگیرید و به ریشه دندان دست نزنید) اگر میتوانید انرا به داخل حفره برگردانید و بعد به دندانپزشک جهت بررسی مراجعه کنید و  اگر نمیتوانید دندان در جایش قرار دهید انرا باید در محیط مناسب نگهدارید تا به نزد دندانپزشک برسید مناسبترین محیط برای این دندانها شامل اول نرمال سالین بوده اما گاها امکان تهیه آن نیست در این صورت میتوان دندان را داخل شیر انداخت و اگر آن نیز در دسترس نبود دندان را داخل دهان نگهدارید و بهتر، دهان خود فرد است به شرطی که قادر به حفظ آن باشد، در غیر اینصورت دهان همراه فرد.

توجه به این نکته بسیار مهم است که دندانهای شیری این قابلیت را ندارند و اگر دندان خارج شده یک دندان شیری است نیاز به برگرداندن آن نیست.

اگر دندان در محل خود جابجا شده  باشداگر میتوانیدبا فشار ملایم  دندان را به محل خود برگردانید اما اگر قادر به انجام اینکار نیستید حتما از دندانپزشک کمک بخواهید .

اگر دندان به داخل استخوان فرو رفته نیز نیاز به بررسی دندانپزشک دارد.

اسیب به دندانهای شیری نیز بسیار مهم بوده زیرا در زیر ریشه این دندانها جوانه دندانهای دائمی قرار دارد و امکان آسیب زدن به آنها وجود دارد که در این مورد نیز از دندانپزشک کمک بگیرید .

آسیب به بافتهای نرم

صدمات به دندانها غالبا همراه با زخم های بافتهای دهان به صورت خراشیدگی بافتها ،پارگی و یا سوراخ شدگی میباشد مهمترین اقدام والدین یا همراهان فرد شستن محل زخم با سرم شستشو یا اب و کنترل خونریزی آن با فشردن یک گاز یا دستمال تمیز روی ناحیه میباشد .

شکستگی استخوان فک 

در بعضی از ضربه ها استخوان فک دچار شکستگی میشود که بسته به محل شکستگی و نوع شکستگی میتواند همراه با خونریزی یا عدم توانایی در بستن درست دهان باشد یا علامتی نداشته باشد و حتما بررسی های رادیو گرافی نیاز است .

اقدامات دندانپزشکی 

دندانپزشک قادر است در شکستگی تاج دندان  تکه های شکسته تاج را دوباره به دندان بچسباند و از آنها در ترمیم تاج دندانها استفاده کند .

در شکستگی ریشه دندان  بسته به محل شکستگی در بعصی مواردامکان بازسازی وجود دارد ودر بعضی موارد این امکان وجود ندارد و متأسفانه  دندان باید کلا کشیده شود .

در حالت که کل دندان در اثر ضربه از حفره خود  خارج شده انرا به جایش بر میگرداند و درصد موفقیت در پیوند مجدد بستگی به مدت زمان خارج شدن دندان و نیز محیط نگهداری آن دارد .

انجام رادیو گرافیهای لازم جهت بررسی وضعیت سایر دندانها و سلامت استخوان فکها نیز انجام میگردد.

بررسی دندانهای ضربه خورده در دوره های ۶ ماه برای بررسی نیاز به درمانهای تکمیلی واجب است .

اگر سوالی از دندانپزشکان دارید در قسمت پرسش و پاسخ بپرسید.


آدرس مطب ما


پرسش و پاسخ

شما میتوانید سوالات خود را پیرامون دهان و دندان از طریق صفحه پرسش و پاسخ مطرح نمایید . تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود

هم اکنون سوال دارم!