بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی


دکتر سعیده شادلو - دکتر مجید قریشی -بهداشت دهان و دندان در طی درمان ارتودنسی

در افرادی که درمانهای ارتودنسی ثابت انجام میدهند بعد از اتمام درمان انتظار دارند دندانهایشان علاوه براینکه مرتب شده سالم نیز باشند و از دیدن دندانهای پوسیده و حاوی لکه های سفید و قهوه ای هیچ کس راضی نخواهد شد.مرتب کردن دندانها هنر پزشک شماست و جلوگیری از پوسیده شدن دندانها و بیماریهای لثه ای هنر شماست که با بهداشت منظم به راحتی قابل دسترسی است.

 تصویر فوق نتیجه بهداشت ضعیف بعد از اتمام درمان ارتودنسی را نشان میدهد،دندانها مرتب و ردیف شده اند اما لکه های سفید و قهوه ای پوسیدگی بوده ونیاز به درمانهای ترمیمی دارند.

ابزار ارتودنسی یا براکتها و سیم های آن باعث افزایش گیر غذایی و تجمع باکتریها روی دندانها میشوند و نیاز به دقت و زمان بیشتری برای نظافت دارند.

بهداشت دهان و دندان در زمان درمان ارتودنسی

شما که درمان ارتودنسی را آغاز کرده اید باید توجه کنید که روش مسواک زدن شما کمی پیچیده تر شده و نیاز به مقداری تمرین و حوصله دارید تا بتوانید دندانهایتان را خوب تمیز کنید‌.

مرحله اول نخ دندان

برای استفاده از نخ دندان ،در شروع درمان ارتودنسی جلوی آینه این کار را انجام دهید نخ را ابتدا از زیر سیم رد کنید تا بتوانید بین دندانهایتان را با آن تمیز کنید.بین دندانها را با یک حرکت بالا و پایین به صورتی که نخ مماس با سطح دندان باشد،  تمیز کنید.

مرحله دوم مسواک کردن 

در طی دوران درمان ارتودنسی حتما حداقل روزی دو بار دندانهایتان را مسواک کنید ،باز توصیه میکنیم در شروع درمان ارتودنسی هنگام مسواک زدن از آینه استفاده کنید تا دقت شما افزایش یابد.

ابتدا سطوح داخلی دندانها را تمیز کنید در دندانهای عقبی رشته های مسواک را با زاویه ۴۵ درجه نسبت به لثه ها قرار دهید ابتدا یک حرکت ریز جلو و عقب به مسواک بدهید سپس مسواک را روی سطح دندان بچرخانید .برای سطح داخلی دندانهای جلویی از پاشنه مسواک استفاده کنید و با زاویه ۴۵ درجه پاشنه مسواک را به سمت لثه قرار دهید  یک حرکت چپ و راست به مسواک بدهید سپس مسواک را به سمت بیرون بکشید در این حالت تماس مسواک تا انتها با دندانها قطع نگردد.

سپس برای سطوح جونده دندانها رشته های مسواک را روی دندانها بگذارید با حرکت ریز جلو و عقب این سطوح را تمیز کنید.

برای سطح بیرونی دندانها و اطراف براکتها یا بریس های ارتودنسی یا از مسواک بین دندانی استفاده کنید و زیر براکتها و اطراف آنها را تمیز کنید یا با کمک مسواک معمولی به اینصورت که رشته های مسواک را با زاویه زیر براکتها ببرید و با حرکت چپ و راست و چرخشی اطراف آنها را تمیز کنید.


دهانشویه ها

استفاده از دهانشویه ها در طی درمان ارتودنسی بسیار کمک کننده میتواند باشد دهانشویه ها هم ضد عفونی کننده هستند و باعث کاهش التهاب لثه میشوند و در بهبودی آسیب های بافت نرم ناشی از سیم ها و براکتها کمک کننده هستند هم ذرات ریز مواد غذایی را از بین دندانها و براکتها حذف میکنند.

رژیم غذایی 

در طی دوران درمان ارتودنسی علاوه بر بهداشت خوب باید به رژیم غذایی خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

اول اینکه تا حد امکان از مصرف غذاهای شیرین و قند دار خودداری کنید این غذاها ریسک بالای درپوسیده کردن دندانها دارند.

دوم غذاهای چسبنده مثل انواع سوهان گز و شکلات و تافی رو کمتر استفاده کنید این مواد غذایی به سختی تمیز میشوند شما را در بهداشت خوب دچار مشکل میکنند .

سوم در استفاده از مواد غذایی سفت مثل هویج و سیب دقت کنید بهتر است ابتدا این مواد را خرد کنید بعد میل کنید تا باعث کنده شدن براکتها نشوند.

چند روز اول

در ابتدای درمان ممکن است ابزار ارتودنسی داخل دهانتان، برای شما آزار دهنده باشد کمی دندانهایتان درد داشته باشد یا بافتهای دهان شما در اثر برخود با براکتها و سیم ها زخمی شود توجه کنید این حالت ها طبیعی بوده و بعد از چند روز کاملا بر طرف میشوند برای کنترل درد دندانهایتان میتوانید از مسکن های ساده استفاده کنید و برای زخم داخل دهان خود ابتدا یک موم روی براکت هایی که باعث ایجاد زخم شده اند قرار دهید تا از تحریک بیشتر زخم جلوگیری کنید و سپس از دهانشویه ها یا آب نمک برای بهبودی سریع تر زخم ها کمک بگیرید.

  • برای مشاهده فیلم بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی اینجا را کلیک کنید.

سوالات خود را از دندانپزشکان در قسمت پرسش و پاسخ بپرسید.


آدرس مطب ما


پرسش و پاسخ

شما میتوانید سوالات خود را پیرامون دهان و دندان از طریق صفحه پرسش و پاسخ مطرح نمایید . تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود

هم اکنون سوال دارم!