تنفس دهانی


دکتر سعیده شادلو - دکتر مجید قریشی -تنفس دهانی

به طور طبیعی عمل مجرای بینی برای تنفس میباشد و با تنفس توسط بینی، هوایی که وارد ششها میشود از الودگیها تصفیه میشود همچنین مرطوب و گرم شده تا بازده جذب اکسیژن آن در ششها افزایش یابد. گاهی هنگام فعالیت های سنگین یا هنگام ورزش برای افزایش حجم هوای ورودی به ششها با دهان به عنوان کمک کننده هم نفس میکشیم.

منظور از تنفس دهانی تنفس غیر ارادی از دهان بوده که بیشتر هنگام خواب یا گاها در روز میباشد که منجر به ایجاد عوارض مختلفی میگردد.

عوارض تنفس دهانی 

تنفس دهانی در هنگام خواب یک اختلال در خواب به حساب می آید و باعث ایجاد خرخر میگرددو همچنین باعث کسالت در روز شده و معمولا همراه با خواب آلودگی و خستگی در طی روز میباشد اما یکسری عوارض نیز بر روی حفره دهان ایجاد میکند که شایعترین آن ایجاد خشکی دهان و تشکیل جرم یا رنگیزه روی دندانها است و معمولا برای بعضی این سوال پیش می آید که چرا دندانهایشان سریع جرم میگیرد.از عوارض دیگر آن افزایش میزان پوسیدگی دندانها و ایجاد بوی بد دهان است .

شاید یکی از مهمترین عوارض تنفس دهانی در کودکان ایجاد گردد و آن اثر بد بر روی رشد فکها باشد.تنفس دهانی طولانی مدت در کودکان در حال رشد میتواند باعث کوچک شدن فک پایین ،جلو آمدن فک بالا ، تنگی فک بالا و عمیق شدن کام گردد این عوارض باعث کشیده شدن صورت میگرددالبته این عوارض خود نیز تنفس دهانی را تشدید میکند.

دلایل تنفس دهانی 

۱_مشکلات مسیر بینی مثل انواع پولیپ بینی ،انحراف تیغه میانی بینی ،سینوزیت ،آلرژی و احتقان بینی ،وجود لوزه های بزرگ و همچنین در جراحی های زیبایی بینی به دلیل کوچک شدن حفره بینی باعث ایجاد تنفس دهانی میگردد.

۲_مشکلات فکها هم میتواند شروع کننده تنفس دهانی وهم تشدید کننده آن باشد مثل کوچک بودن فک پایین یا تنگی در قوس فک بالا یا عمیق بودن کام.

۳_استفاده از بالشهای نا مناسب یک دلیل دیگر ایجاد تنفس دهانی است .بالش نباید آنقدر کوچک باشد که سر به قدری عقب برود که منجر به باز ماندن دهان شود که اینحالت باعث ایجاد یک تنفس غیر طبیعی میگردد.

درمان تنفس دهانی

بسیاری از افراد که تنفس دهانی دارند از مشکل خود آگاه نیستند و یا اگر هم آگاه باشند متوجه عوارض آن نیستند .بسیاری از این افراد به دلایل دیگری به مطب مراجعه میکنند و بعد جهت درمان تنفس دهانی خود اقدام میکنند.بسیار مهم است که بدانیم عوارض تنفس دهانی ذکر شده واقعا ایجاد میگردد .بنابراین قدم اول در درمان آگاهی از وضعیت موجود است .

برای درمان ابتدا باید علت ایجاد تنفس دهانی تشخیص داده شود .نیاز به مشاوره با متخصص گوش و حلق و بینی جهت بررسی حفره بینی و سینوس دارید تا در صورت وجود مشکل اقدامات درمانی لازم را آغاز کنید.اگر مشکلی در این مورد وجود نداشت حتما یک دندانپزشک باید وضعیت رشد فکها را بررسی کند تا در صورت نیاز درمانهای ارتودنسی یا جراحی را برای اصلاح مشکل فکها آغاز کند.

شما میتوانید سوالات خود را از دندانپزشکان در قسمت پرسش و پاسخ بپرسید. 

آدرس مطب ما


پرسش و پاسخ

شما میتوانید سوالات خود را پیرامون دهان و دندان از طریق صفحه پرسش و پاسخ مطرح نمایید . تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود

هم اکنون سوال دارم!