تاریخچه دندانپزشکی


دکتر سعیده شادلو - دکتر مجید قریشی -تاریخچه دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی از گذشته تا کنون بسیار متحول شده و تصور کشیدن دندان مانند تصویر فوق هم اکنون بسیار وحشتناک است. امروز در علم دندانپزشکی به جایی رسیده ایم که میتوانیم بدون درد خدمات  دندانپزشکی را انجام دهیم و با کمک مواد ترمیمی دندانهایمان را تا آخر عمر خود حفظ کنیم.

دندانپزشکی در دوران باستان

اولین نشانه هایی که از انسانها به دست آمده مربوط به 25000 سال قبل است در جمجمه این انسانها هم دندانهایی پوسیده وجود داشته است و نشان میدهد که از دوران کهن انسانها مشکلات دندان درد  داشته اند.

قدیمی ترین توصیفی که مربوط به دندانپزشکی در دسترس است مربوط به سومری ها در حدود 5000 سال قبل از میلاد مسیح است که عامل پوسیده شدن دندانها را کرم دندان می دانند.

در زمان باستان مایا ها که در هندوراس زندگی میکردنند بنا به سنت خود نگین هایی را روی دندانها میچسباندند این کار را با سوراخ کردن دندانهای زنده انجام میدادند جالب اینجاست که این نگین ها همچنان در جمجمه های کشف شده وجود دارد و کنده نشده است.واین شاید نشان از علم آنها در تراش دندانها و کشف سمان در چسباندن نگین ها باشد.


همچنین جمجمه هایی پیدا شده که دندانهای کشیده شده با کمک دندانهای مصنوعی جایگزین شده است.در این موارد معمولا از دندانهای گاو استفاده شده که توسط ورق هایی از طلا به دندانهای کناری بسته شده است .این نشا ن از توان انان در کشیدن دندان و همچنین دانستن اینکه فلز طلا داخل دهان آسیب نمیبیند میکند.


انسانها سالهاست که به اهمیت بهداشت دهان آگاه شده اند آنان برای تمیز کردن دندانهای خود از شاخه های درخت پرسیکا استفاده میکردنند این شاخه ها را در آب غوطه ور میکردنند تا الیاف آن بلند شود و از آن برای مسواک کردن استفاده میکردند .هم اکنون اثر مثبت مواد موجود در این شاخه ها بر سلامت دندانها و لثه ها ثابت گردیده است.

دندانپزشکی نوین

رساله جراحی Hermann در سال 1559 چاپ شده که در آن تصویری از قلمهای جرم گیری دیده میشود.اما شاید بتوان نقطه آغاز دندانپزشکی نوین را از سال 1700 میلادی داست  البته در این سالها نیز خدمت دندانپزشکی بیشتر شامل کشیدن دندانها و ساخت دندانهای مصنوعی متحرک بوده است . 

در سال ۱۷۲۳ اولین کتاب دندانپزشکی توسط یک دندانپزشک فرانسوی به نام Pierre Faucdard

چاپ شد که ایدههایی برای مراقبت و ترمیم دندانها  و ساخت پروتز دندان اشاره میکرد.

ابزارهایی که برای کشیدن دندانها استفاده میشد چیزی شبیه آچار چرخ بوده

اولین دانشکده دندانپزشکی در سال1840 در ایالت مریلند افتتاح شد.

مسواک های به شکل آنچه امروز استفاده میشود نیز توسط آمریکاییها در سال 1886 تولید شد.

صندلی دندانپزشکی که توسط یک شرکت سازنده وسایل دندانپزشکی در سال 1875 ساخته شد که کمی به عقب خم میشد ولی تا سال 1950 مورد توجه دندانپزشکان قرار نمیگرفت دندانپزشکان تمایل داشتند ایستاده کار کنند.


شاید مهمترین کشف دندانپزشکی را بتوان کشف بیحسی  دانست این اتفاق در سال 1844توسط یک دانشمند  به نام Hartfordافتاد او از گاز خنده یا نیتروز اکساید استفاده کرد و توانست با بی هوشی یک دندان رابدون درد بکشد.بعد از گذشت 60 سال با اختراع سوزن های تو خالی بیحسی ها جای بی هوشی را گرفتندومواد بی حسی توسط یک شیمی دان آلمانی Alfred Einharm معرفی گردید.

از سال 1920مطب های دندانپزشکی مجهز به دستگاه های رادیوگرافی واستریلیزاسیون شدند.

جهش در رشته دندانپزشکی از اوایل قرن بیستم آغاز شد و حرکت رو به رشد آن هنوز متوقف نشده و در آینده نه چندان دور شاهد دندانپزشکی دیجیتال خواهیم بود فرایندی که با استفاده از تکنولوژی های نوین در خدمت بهتر شدن خدمات دندانپزشکی خداهد بود .


آدرس مطب ما


پرسش و پاسخ

شما میتوانید سوالات خود را پیرامون دهان و دندان از طریق صفحه پرسش و پاسخ مطرح نمایید . تا در سریع ترین زمان ممکن به سوالات شما پاسخ داده شود

هم اکنون سوال دارم!